Povinné označenie pneumatík
Vďaka európskej legislatíve sa spotrebitelia od 1. novembra 2012 stretávajú v obchodoch s pneumatikami označenými štandardizovaným štítkom. Viac Informácií nájdete na www.europa.eu
Po 01.05.2021 došlo k zmene v štítkovaní pneumatík
Mení sa rozdelenie tried pri valivom odpore a účinnosti brzdenia na mokre. Hlučnosť bude znázornená písmenami A, B alebo C. Spotrebiteľ môže získať viac informácií o konkrétnej pneumatike po načítaní QR kódu, ktorý je umiestnený v pravej hornej časti nového štítku.
Základné triedy A až C zostávajú na novom štítku nezmenené. Pri pneumatikách osobných a dodávkových vozidiel kategórie C1 a C2, bude používaná trieda D do ktorej sa presunú pneumatiky z triedy E. Triedy F a G sa presunú do triedy E. Zároveň bude platiť obmedzenie maximálnej povolenej hodnoty valivého odporu a brzdnej dráhy na mokrej vozovke.
Pri osobných vozidlách triedy C sa môžu objaviť dva nové piktogramy, a to:
snehová vločka v hore, označovaná niekedy tiež ako 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), ktorá informuje tom, že pneumatika ma preukázateľné kvalitné zimné vlastnosti. Toto označenie musí byť preukázané testovaním.
a druhý piktogram znázorňujúci záber pneumatík na ľadovom povrchu. Tento piktogram je určený predovšetkým pre pneumatiky s mäkšou zmesou a škandinávske krajiny. V strednej Európe sa používajú predovšetkým pre nákladné vozidlá smerujúce do škandinávskych krajín.
Od mája 2021 musí byť nové označenie na pneumatikách dostupné aj na vozidlách kategórie C3, teda ťažkých úžitkových vozidiel.
VIAC INFORMÁCIÍ O PNEUMATIKE PO NAČÍTANÍ Z QR KÓDU
Ako už bolo spomenuté, v pravom hornom rohu štítku sa bude nachádzať QR kód. Tento kód vás po nasnímaní presmeruje do databáze EPREL (European Product Registry for Energy Labelling, t.j. Európska databáza výrobkov s energetickým označením), ktorá obsahuje produktové listy výrobkov. Tieto listy zadáva do databáze EPREL výrobca.
Aký je dôvod zmeny štítkovania?
Nové značenie pneumatík má predovšetkým viesť k zníženiu emisií, a to tým, že pomôže spotrebiteľovi ľahšie vybrať pneumatiky s väčšou úsporou paliva a zároveň mu poskytne jednoduché informácie o brzdných vzdialenostiach. Výber plášťov, ktoré majú nižší valivý odpor, môže totiž ušetriť náklady za palivo.
Ak sa chcete o tejto problematike dozvedieť viac alebo naopak si s tým nechcete lámať hlavu, stavte sa u nás a my vám radi poradíme.
Vy jazdíte, my sa staráme.
Spotreba paliva
Tento diagram udáva mieru spotreby paliva, umožňuje teda zákazníkom porovnať rozdiely medzi výkonnosťou jednotlivých pneumatík. Trieda spotreby paliva je daná valivým odporom pneumatík.
Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje zníženie alebo zvýšenie spotreby paliva o 0,10-0,15 l/100 km pri vozidle s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km.
Priľnavosť na mokrom povrchu
Tento znak poskytuje zákazníkovi informáciu o dôležitom bezpečnostnom aspekte pneumatík: priľnavosti na mokrom povrchu. Lepšia priľnavosť na mokrom povrchu skracuje brzdnú dráhu na mokrých alebo
vlhkých vozovkách. V súčasnosti sú štítky udávajúce priľnavosť na mokrom povrchu definované iba pre osobné pneumatiky. Metóda merania priľnavosti na mokrom povrchu pre ľahké a ťažké nákladné pneumatiky je momentálne vo vývoji, v praxi bude zavedená ešte pred novembrom 2012, teda pred začiatkom platnosti nového nariadenia EÚ.
Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje brzdnú dráhu od jednej do dvoch dĺžok vozidla (3 až 6 metrov) pri brzdení z rýchlosti 80 km/hod. Rozdiel medzi kategóriou A a F je viac ako 18 metrov.
Vonkajšia hlučnosť
Súčasťou štítku je aj informácia o vonkajšom hluku, ktorý pneumatiky produkujú. Vonkajšia hlučnosť je vyjadrená hodnotou v decibeloch a jednou, dvomi alebo tromi zvukovými vlnami. Jedna vlna znamená najlepší výkon – teda že hladina hlučnosti pneumatiky je minimálne o 3 dB nižšia, než je budúci zákonný limit. Tri čierne vlny predstavujú najhoršie výsledky, t.j. že pneumatika spadá medzi súčasný maximálny limit a plánovaný nižší limit, ktorý bude zavedený v rámci regulácie 661 v období od roku 2012 do roku 2016.